KPN scoort op televisie

donderdag 7 april 2016

Goed nieuws voor KPN. De provider groeit op de televisiemarkt. En dit gaat ten koste van de grootste concurrent, Ziggo. Het marktaandeel van KPN steeg met bijna 2 procent tot 28,7 procent. Kabelaar Ziggo leverde bijna 2,5 procent in maar bedient nog ruim de helft van de markt. Dit blijkt uit cijfers van Telecompaper. Moet Ziggo zich zorgen gaan maken?

KPN scoort op televisie

Vooralsnog lijkt het een gezonde schommeling. KPN profiteert van de groeiende vraag naar DSL en glasvezel en weet diensten goed gebundeld in te zetten. Inmiddels levert KPN aan ruim 2,2 miljoen klanten televisie. Het gaat dan vrijwel altijd om interactieve tv via de internetverbinding. Heel soms maakt men nog gebruik van Digitenne en kijkt met TV via de ether. Maar gezien het veranderend kijkgedrag van de consument is een op internet gebaseerde televisiedienst pure noodzaak geworden.

Opvallend is dat de totale televisiemarkt krimpt. Het blijkt al langer dat jongeren vaker voor een internet only pakket kiezen en daarbij zelf televisie regelen via internet. Netflix en Youtube zijn hierbij onmisbaar maar ook de uitzending gemist websites van de verschillende omroepen. Providers lopen hierdoor wel omzet mis. Waar voorheen diensten standaard werden gebundeld, lijkt er nu vaker losgekoppeld te worden. Hoewel de overgrote meerderheid van Nederland nog traditioneel TV kijkt.

Nederland televisiemarkt

In Nederland zijn op dit moment 7,8 miljoen televisie-aansluitingen waarvan ruim 90 procent digitaal is. Analoog wordt nog steeds door Ziggo-klanten gebruikt voor vaak 2de of 3de televisie. Naar verwachting verdwijnt er de komende jaren ieder jaar zo’n 0,7 procent van de aansluitingen. Dit zijn de mensen die voor online televisie kiezen.


  • Fiber
  • KPN
  • Online.nl
  • Stipte
  • T-Mobile
  • Telfort
  • XS4ALL
  • Ziggo