Ook KPN komt met exclusieve sportzender

woensdag 30 december 2015

In navolging van Ziggo zet ook KPN in op eigen content, te beginnen bij sport. KPN biedt vanaf deze week het sportprogramma Clubhuis 16 exclusief aan klanten aan. De twee grootste providers van Nederland, KPN en Ziggo, zetten in op exclusieve content. Content waarvoor je maar bij één provider kunt zijn en vooral content die zorgt voor differentiatie. Gaan providers zo beter met elkaar kunnen concurreren?

Het lijkt erop dat providers zoeken naar manieren om zich te onderscheiden. En terecht natuurlijk. Want tot voor kort kreeg je bij iedere provider exact hetzelfde aanbod. Internetsnelheden liggen steeds meer bij elkaar in de buurt, goedkoop bellen kan bij iedereen en de televisiezenders zijn bij veel providers ook identiek aan elkaar. Dan zit er niets anders op dan op prijs te concurreren. De goedkoopste wint de race.

Dat dit niet ideaal is mag duidelijk zijn. Een bedrijf, of dat nou een internetprovider is of niet, zal in de regel niet richting prijsdifferentiatie willen ontwikkelen. De goedkoopste zijn is een dure grap.  KPN en Ziggo lijken zich hier goed van bewust en zetten in op eigen zenders. Zenders die ze vullen met eigen geproduceerde programma’s. Wil je de zenders ontvangen? Dan kan je daarvoor alleen bij KPN terecht.

De keuze om te starten met sportzenders lijkt een logische. Sport bindt klanten en er is enorm veel content te produceren. KPN zet voor het nieuwe wekelijkse sportprogramma Clubhuis 16 presentator Filemon Wesselink in. In zijn eigen studio Clubhuis 16 in Amsterdam, ontvangt Wesselink wekelijks topsporters van Nederlandse bodem.


  • Fiber
  • KPN
  • Online.nl
  • Stipte
  • T-Mobile
  • Telfort
  • XS4ALL
  • Ziggo