We bellen steeds minder vast

woensdag 9 maart 2016

Klinkt een beetje als een open deur, maar de Nederlandse consument gebruikt de vaste lijn steeds minder. Toch sluiten velen nog wel een abonnement af waarbij vaste telefonie, als onderdeel van een bundel, wordt meegeleverd. Het betreft dan vooral de alles-in-1 pakketten. Vast bellen wordt dan vaak tegen zeer lage tarieven meegeleverd maar uiteindelijk betaal je er wel voor. En dit terwijl het door velen bijna niet meer wordt gebruikt. Dit blijkt uit een rondvraag van pakketkiezer.nl.

Bellen als onderdeel van alles-in-1

De zogenaamde 3P pakketten, waarbij internet wordt gebundeld met tv en bellen, kennen vaak een gelijke of net iets hogere prijs dan een pakket zonder telefonie. Hierdoor besluiten velen voor de zekerheid dan ook maar vast bellen te nemen. In de praktijk kost vast bellen toch al snel 10 euro per maand meer.

Uit het onderzoek van pakketkiezer.nl blijkt dat 62 procent van de 350 ondervraagden aangeeft de vaste lijn niet meer te gebruiken. Vooral bij consumenten onder de 40 jaar is de vaste lijn eigenlijk volledig vervangen door mobiel. En vrijwel iedereen geeft ook aan meer mobiel dan vast te bellen. Verder blijkt dat we steeds vaker mobiel minuten overhouden. Belbundels worden groter ingekocht dan daadwerkelijk nodig blijkt te zijn. Dus mobiel bellen is dan opeens niet meer duurder dan vast aangezien de minuten anders overblijven en uiteindelijk verdwijnen.

Een kleine 40 procent van de Nederlandse huishoudens beschikt nog over een vaste telefoonaansluiting, zo bleek uit onderzoek van Telecompaper. Vast bellen wordt vaak afgenomen om binnenshuis te bellen maar in praktijk wordt de mobiel ook steeds meer binnenshuis gebruikt. Zeker omdat mobiel vaak de contacten bevatten en de vaste telefoon deze niet heeft.

Uit onderzoek van Telecompaper blijkt verder dat 46 procent van de 65- tot en met 80-jarigen beide opties aanhoudt omdat ze met de vaste telefoon thuis bellen en met de mobiele telefoon buitenshuis. Voor de groep van 40- tot en met 49-jarigen is dit 36 procent, terwijl dit daalt naar 28 procent voor de 20- tot en met 29-jarigen.


  • Fiber
  • KPN
  • Online.nl
  • Stipte
  • T-Mobile
  • Telfort
  • XS4ALL
  • Ziggo